reklama

Mestská hromadná doprava kontra autíčková kultúra

Včera sa objavil na blogu článok o tom ako „chudáci vodiči“ nemajú kde v Bratislave parkovať. Prišlo mi to voľajako smiešne, že v dobe, kedy chceme chrániť prírodu, niekto napíše, že  nemá kde parkovať. Ono je to tak:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (97)

Ak má rodina tri alebo štyri autá, tak to začína byť pekný problém. Ocko parkuje, mama parkuje, synček parkuje. Zaparkujú pred domom a susedia si môžu akurát tak odstaviť auto na tretej ulici vpravo J. Tak prečo sa niekto čuduje, že nemá kde zaparkovať... Nové parkoviská sa stavajú už len v podzemí nových obytných domov a nákupných a biznis centier /teda pekne naivne dúfam, že takáto je tendencia/, aj keď v minulosti bola skôr tendencia, urobiť z každého trávniku parkovisko /na trávnik sa hodili „kocky“ – hop šup a môžeme parkovať/ L. Prečo nechránime svoju prírodu? Resp. máme skôr tendenciu zastavať všetko čo sa dá?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na „Západe“ ide skôr o tendenciu zastaviť rast parkovacích plôch, všade kde prídete sú platené parkoviská /aj pred domom/. Štát, resp. mesto sa snaží túto tendenciu expanzie automobilov zastaviť. Ako?

Finančnou podporou a skvalitňovaním služieb mestskej a prímestskej dopravy. Ako potom vypadá také cestovanie v MHD?  

Napríklad tak, že cestujete v nových električkách, metrách, autobusoch a vlakoch. Mesto sa snaží vymeniť staré električky za nové.  

Lístky si môžete zakúpiť v centrách mestskej hromadnej dopravy /aj tu bývajú šóry ako na mäso zadara/, ale aj v novinových stánkoch a v automatoch /aj mesačný lístok/. Drobné cestovné lístky na jednu cestu sa dajú zakúpiť aj v automate v hromadnom dopravnom prostriedku.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad tak, že v špičke čiže minimálne do 20,00 hod. chodí hromadná doprava v 3 alebo 4 minútových intervaloch /ak sa omešká čo len o dve minútky, zaznie ospravedlnenie z reproduktoru s vysvetlením, že prečo – ale to Vám môže byť pri tých intervaloch 3 – 4 minúty jedno, našinec je zvyknutý čakať 10 minút alebo aj viac/, prostriedky sú už zväčša bezbariérové, prípadne sa na svetelnej tabuli ukáže, že za koľko minút ide bezbariérová električka, takže maminka s kočíkom si jednoducho počká 10 minút a bez problémov nastúpi.  

Napríklad tak, že ak máte kočík alebo invalidný vozík, vodič je ochotný Vám pomôcť nastúpiť, ak to neurobí už niekto iný /aj tu zväčša prdia ľudia na ľudí čo sa týka pomoci – keď som sťahovala veci, mala som obrovský kufrisko a batoh a ešte nejakú igelitku, kamoška ma utešovala: neboj nejaký mladý šumný junák Ti pomôže, možno si takto nájdeš frajera J - hahahaaaaaaaaaaaaaa – asi chcela byť vtipná, nikto sa nenašiel, ešte že vodič počkal kým to všetko naládujem do električky/.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad tak, že tu ak vodič vidí, že niekto ešte beží na autobus, tak počká. Nie ako naši autobusári, ktorí Vám naschvál zabuchnú dvere pred nosom /stávalo sa mi pravidelne/.  

Napríklad tak, že ceny sa tu skôr znižujú /ale zase pri mesačnom cestovnom lístku za 49,50 EUR je to aj tak jedno/, zvýhodnení sú dôchodcovia a slabšie sociálne skupiny, študenti atď. Nočný lístok tu zrušili, takže na električenku sa dá cestovať aj v noci. Okrem toho platia mimo hlavného mesta rozličné zľavy pre skupiny alebo ak si zakúpite kartičku na zľavy / ak cestujete pravidelne na dlhšie trasy investícia sa Vám pri dvoch cestách vráti späť/.  

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napríklad tak, že neustále dochádza k obnove a modernizácii staníc. Cestujúci sú upozornení dopredu, čo v Bratislave nehrozí, jednoducho prídete na rozkopanú zástavku, alebo sa postavíte na zástavku a po 10 minútach zistíte, že zastávka bola premiestnená o 50 metrov ďalej. Pri zmene organizácie dopravy sú všade na zastávkach a v hromadných prostriedkoch dopredu vylepené alternatívy ako sa v úseku zmeny dá dopraviť náhradnou dopravou, v hromadnom prostriedku Vám cez reproduktory oznámia, že nastala taká a taká situácia a aké sú možnosti /pre slepých a tých ako som ja – čo nie sú na také vymoženosti zvyknutý a idú naučene svojou cestou a keď nastane zmena, tak su s toho „vedle jak tá jedle“ J/.  

Napríklad tak, že sa v obciach pred hlavným mestom budujú záchytné veľké parkoviská. Človek sa „odkočuje“ na aute do najbližšej dediny, kde ide vlakové spojenie, na parkovisko nechá auto a pokračuje do hlavného mesta vo vlaku. Získa tak čas, ktorý by ináč stratil v mestskej zápche alebo hľadaním voľného miesta na parkovanie /nehovoriac o tom, že by ešte musel zacvakať „nehorázne prachy“ za parkovanie počas pracovných dní/.  

Napríklad tak, že každý „šafner“ vo vlaku alebo revízor v hromadnej doprave Vás pozdraví a slušne si vypýta lístok. Aj keď ho nemáte, nie je agresívny /toto som zažila v bratislavskej MHD, revízor schytil chudáka čo si zabudol kúpiť lístok za rukáv a vyvliekol ho von/. Revízori tu kontrolujú aj po vystúpení z vlaku či hromadnej dopravy /všade sú vycapené oznamy, že nemáte zahodiť lístok dokým neopustíte vlakovú stanicu alebo stanicu metra/.  

Napríklad tak, že nemať lístok, sa vyrovná rovno „samovražde“ /60 EUR a viac je dosť veľká suma aj pre domácich – táto sa zo dňa na deň zvyšuje, takže ten koho „načapú“ radšej rýchlo zaplatí, po týždni to môže byť už 120 EUR/.  

Napríklad tak, že vlaky, metrá, električky a dokonca aj autobusy sú monitorované kamerou /takže človek sa nebojí ísť domov aj tým nočákom/. V staniciach metra, vlakových staniciach a podzemných zastávkach električiek sú tiež kamery, okrem toho tu sedí strážna služba, ktorá stanicu monitoruje, v prípade potreby zavolá strážnu službu, políciu alebo aj sanitku /takže sa nestane, že ostanete na stanici ležať po infarkte a nikto si Vás nevšimne/. V metrových staniciach „behá“ mobilná hliadka, ktorá rieši malé konflikty s bezdomovcami /tu sa Vám nestane, že by tu nejaký prespávali/ a alkoholikmi, ktorí sú ihneď vykázaní zo stanice. Monitorovanie však slúži aj k inej bezpečnosti cestujúcich. Ak sa Vám podarí nastúpiť po signáli, že vlak odchádza, ozve sa z reproduktorov na stanici „no no no“. V metre dostane tiež „sprda“.  

Napríklad tak, že stanice sú čisté, pravidelne ich čistia. Pri pokuse bezdomovca sa vycikať na stanici, sa z reproduktorov ozve: „no no no“, ak nezaberie nachvíľku je na mieste strážnik, ktorý to dorieši na mieste. Ale ešte som nezažila, že by „no no no“ nezabralo.  

Ako funguje naša hromadná doprava? Nemusím nikomu hovoriť takže len v skratke: Sardinky v oleji /v lete je to väčšia zábava, keďže ešte vždy veľa ľudí v Bratislave nepozná čo je to sprcha a deodorant/ , „pravidelná doprava“ v starých Ikarusoch /kde harmonika v strede autobusu je celá deravá takže aj keď si poviete, že som v autobuse tu na mňa pršať nebude, tak na Vás prší /a tam si nemôžete dáždnik roztvoriť/každých 10 minút alebo aj viac /doteraz som nepochopila prečo v Petržalke chodia autobusy každé 4 minúty a v Dúbravke každých osem alebo desať minút/, nikto sa Vám neospravedlní, dopravné sa stále zvyšuje a služby sa len zhoršujú. Nehovoriac o nočákoch, ktoré síce idú každú pol hodinu ale čo z toho, keď sa cestovné v nočákoch tak rapídne zvýšilo, že si človek skôr povie, že si zoberie taxík za 120 korún a má to až pred dom, ako keď má zaplatiť 44 Skk za jednu jazdu a to musí ešte potom šľapať 10 minút po cestách-necestách domov. Nehovoriac o tom, že naše automaty na lístky počítajú podľa neviem čoho, takže ak sa Vám aj podarí nejaký ten lístok zakúpiť zaplatíte za neho určite viac ako je napísaná suma na lístku /nie všade predávajú lístky aj v stánkoch/.  

Takže sa na druhej strane ani nečudujem, že ľudia si kupujú auto za autom a radšej čakajú v zápche ako by mali niekoho, kto sa na nich lepí, čuchať v autobuse L. Ale zase na druhej strane, ak budeme vytvárať ďalšie parkovacie miesta na úkor zelene v mestách, kam sa dostaneme? Pohltí nás autíčková kultúra? Neviem...

Zuzana Ráczová

Zuzana Ráczová

Bloger 
  • Počet článkov:  17
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Opäť študentka. Tentoraz však v zahraničí. Môj blog pre všetkých čo sa zaujímajú o históriu: http://slovenskyarchivar.pweb.sk/ Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu